Seminaria naukowo-techniczne

Oddziału Warszawskiego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej

2019

19.12.2019

Gmach WIL PW

1. Włodzimierz Bielski – Przewodniczący OW ZMRP „Powitanie  – komunikaty bieżące”

2. Wręczenie kol. Markowi Łałowskiemu medalu ZMRP „Za wybitne osiągnięcia w polskim mostownictwie”

3. Andrzej Kasprzak, Krzysztof Blachowicz, Andrzej Berger, Mosty Gdańsk Sp. z o.o. „Technologia budowy wiaduktu metodą nawisową z zastosowaniem odciągów tymczasowych”

4. Andrzej Antolec, Jan Wędzicha, PUT Intercor Sp. z o.o. „Przebudowa mostu kolejowego nad rzeką Bug w ciągu Rail Baltica

5. Włodzimierz Bielski – Przewodniczący OW ZMRP „Krótkie sprawozdanie z wyprawy do Uzbekistanu z życzeniami świątecznymi”

25.03.2019

Gmach WIL PW

1. Włodzimierz Bielski – Przewodniczący OW ZMRP „Powitanie  – komunikaty bieżące”

2. Tadeusz Jankowski „BIM w kontekście drogowego procesu inwestycyjnego – przykład zastosowań mostowych”

3. Krzysztof Maksymiuk, WSP Polska Sp. z o.o. Metodologia BIM w projektowaniu mostów – doświadczenia skandynawskie”

4. Tomasz Półtorak, Paweł Motyka, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A. Ş. Zastosowanie BIM w procesie przygotowania projektu i realizacji budowy II linii metra”

2018

17.12.2018

Gmach WIL PW

1. Marcin Czuba, Tomasz Żelaśkiewicz, Grzegorz Bogucki STRABAG Sp. z o.o. „Wymiana mostowych obiektów kolejowych na Lk-20 w Warszawie”

2. Sławomir Krawczyk, Jarosław Łukasiewicz „INTOP Warszawa” Sp. z o.o. „Przebudowa konstrukcji nośnej kolejowego Mostu Gdańskiego w Warszawie”

3. Włodzimierz Bielski, Przewodniczący OW ZMRP „Obiekty mostowe w Rumunii – sprawozdanie z wyprawy do Rumunii”

 

10.10.2018

Ostróda, Budowa Obwodnicy Ostródy, Pododcinek B, Budowa S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe, Budimex S.A.

1. Mariusz Kaczyński, Budimex S.A. „Wybrane problemy technologiczne i organizacyjne budowy rekordowych obiektów inżynierskich S7 / Dk-16”

2. Antoni Ciepielewski, Budowa S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe Budimex S.A. „Budowa obiektów inżynierskich na S51 – nowatorskie rozwiązania techniczne”

3. Krzysztof Topolewicz, TOP PROJEKT „Projekt i wybrane szczegóły konstrukcyjne mostu łukowego z siatkowym systemem podwieszeń (MS-15)”

4. Krzysztof Kowalczyk, Freyssinet Polska Sp. z o.o. „Technologia montażu systemu podwieszeń mostu MS-15”

25.06.2018

Siedziba IBDiM

1. Jubileusz 80-lecia urodzin kol. Bolesława Kłosińskiego Link

2. Bolesław Kłosiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów „Pół wieku rozwoju fundamen-towania głębokiego”

3. Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów „Konkurs Fotograficzny im. Andrzeja Niemierki 2018”

4. Tomasz Stasiukiewicz, Grzegorz Kacprzak, IDiM, Politechnika Warszawska „Analiza porównawcza dwóch podejść obliczeniowych podpory nurtowej w środowisku Sofistik oraz Zsoil”

23.03.2018

1. Kulisy Rajdu Dakar – czego nie widać w telewizji. Prelegent jest motocyklistą z zamiłowania, uczestnikiem rajdów terenowych a w tegorocznym Rajdzie Dakar członkiem ekipy towarzyszącej zawodnikom. Opowie o kulisach, ciekawostkach, wyzwaniach najtrudniejszego rajdu terenowego Świata, referent:Norbert Madetko (Soley)

2. Nowatorskie metody wykonywania posadowień i ścian oporowych w technologii ciągłego mieszania gruntu z uwzględnieniem mostów. W trakcie prezentacji zaprezentowana zostanie nowa maszyna, która umożliwia wykonywanie ciągłych ścian z cementogruntu, eliminująca większość mankamentów dotychczasowych metod mieszania gruntu, referenci: Piotr Rychlewski (IBDiM), Robert Sołtysik (Soley)

3. Wsparcie procesu realizacji obiektów mostowych z wykorzystaniem doświadczeń IDH Poland, referent: Piotr Ignatowski (IDH Poland)

12.03.2018

Gmach WIL PW

1. Tomasz Mołdysz, Marcin Tetych, Astaldi S.p.A, „Rozwiązania projektowe odcinka trasy S2 z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Zadanie „A”, Puławska – Przyczółkowa, POW”

2. Krzysztof Piasecki, GÜLERMAK Ağir Sanayi Ínşaat ve Taahhűt A.S. Oddział w Polsce „Budowa II linii metra w Warszawie – I etap realizacji odcinka zachodniego”

3. Tomasz Meler, Astaldi S.p.A, „Budowa II linii metra w Warszawie – I etap realizacji odcinka wschodniego-północnego”

2017

20.03.2017

Gmach WIL PW

1. Jerzy Broś, Grzegorz Sierka – BP BPK MOSTY S.C. z Wrocławia „Projekty kolejowych obiektów inżynieryjnych opracowanych przez Biuro Projektowe BPK MOSTY S.C. wraz z technologią realizacji”

2. Zbigniew Żerański – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji „Planowane zamierzenia modernizacji warszawskiego węzła kolejowego”

3. Marcin Czuba, Adam Malik – STRABAG Sp. z o.o., Przemysław Mossakowski, Politechnika Warszawska „Projekty i budowa obiektów inżynieryjnych Trasy Świętokrzyskiej”

11.12.2017

Gmach WIL PW

1. Piotr Kolasa, GP Mosty „Zagadnienia techniczno-wykonawcze przeprawy mostowej przez Wisłę w ciągu POW”

2. Mariusz Pietrzak, Layher Sp. z o.o. „Bezpieczne przejścia na budowie – schodnie i kładki”

3. Wojciech Trochymiak, Łukasz Grobelny, IDiM Politechnika Warszawska „Koncepcje Mostu na Zaporze w 3D+”

Archiwalne

Lata 2015-2000

Rok 2015

  • Remont Mostu Łazienkowskiego, referent: Andrzej Belniak (PORR Polska Infrastructure S.A.)
    (10 grudnia 2015)
  • Przebudowa mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie, referent: Paweł Tuszyński (Metrostav S.A. Oddział w Polsce)
    (10 grudnia 2015)
  • Remont Estakad na Trasie Łazienkowskiej, węzeł Warszawski i węzeł Praski, referent: Marcin Czuba (STRABAG)
    (22 czerwca 2015)
  • Koncepcje remontu mostu Łazienkowskiego w trakcie przygotowywania oferty na wykonanie robót, referent: Zbigniew Żerański (STRABAG) (22 czerwca 2015)
  • Budowy drogi S8 Opacz – Janki, referent: Zbigniew Żerański (STRABAG)
    (22 czerwca 2015)
  • Budowa tunelu pod torami PKP w Międzylesiu, referent: Łukasz Kukuryka STRABAG)
    (22 czerwca 2015)
  • Moje 50 lat w mostownictwie, referent: Andrzej Jaworski
    (18 maja 2015)
  • Przebudowa granicznego mostu kolejowego przez rzekę Bug w Terespolu, referent: Jarosław Łukasiewicz (INTOP Warszawa Sp. z o.o.)
    (18 maja 2015)
  • Mosty na Kubie, referent: Andrzej Niemierko
    (19 marca 2015)
  • Przebudowa mostu Grota Roweckiego i Trasy AK, referent: Andrzej Radoszewski (ZBM IZ)
    (15 stycznia 2015)
  • Budowa i przebudowa wiaduktów nad Trasą AK –doświadczenia z budowy i remontu, zagadnienia trwałości i obserwacje eksploatacyjne, referent: Andrzej Jaworski (ZBM IZ)
    (15 stycznia 2015)
  • Wzmacnianie konstrukcji mostu Grota Roweckiego cięgnami zewnętrznymi, referenci: Andrzej Berger, Andrzej Kasprzak (B7)
    (15 stycznia 2015)

Rok 2014

  • Warzenie piwa. Jak robi się piwo, jak powinno wyglądać prawdziwe piwo i czym się różni od powszechnie sprzedawanego w sklepach., referent: Edward Marcinków
    (14 listopada)
  • Realizacja zadaszeń membranowych amfiteatrów w Wiśle, Brennej, Ustroniu, Żywcu i Świnoujściu, referent: Edward Marcinków
    (14 listopada)
  • Realizacja najdłuższego w Polsce mostu drewnianego przez rzekę Pilicę, referent: Mariusz Gołąbek (Intop Warszawa)
    (16 października)
  • Przebudowa mostu drewnianego w Kamionie, referent: Włodzimierz Walerych
    (16 października)
  • Historia mostu drewnianego w Wyszogrodzie, referent: Marek Mistewicz
    (16 października)
  • Nowatorskie rozwiązania w mostownictwie i geoinżynierii, (komunikat)
    (15 maja)

Rok 2013

  • O własnych doświadczeniach w mostownictwie, referent: Andrzej Rajkowski
    (9 grudnia)
  • Tendencje rozwojowe w budowie mostów typu extradosed, referent: Wojciech Trochymiak (PW)
    (9 grudnia)
  • Wybierak dłutowy – nowoczesne narzędzie wykonywania pali – na przykładzie podpór mostu w Kwidzynie, referent: Piotr Rychlewski (IBDiM)
    (9 grudnia)
  • Budowa mostu przez rzekę Wisłę koło Kwidzyna, wraz z dojazdami, w ciągu drogi krajowej nr 90″, ogólne wiadomości i dane budowy, technologia wykonania mostu nurtowego, referent: Maciej Wojciechowski (Budimex)
    (9 grudnia)
  • Pokaz filmów z budowy mostu w Kwidzynie, referent: Andrzej Radoszewski(ZBM IZ)
    (9 grudnia)
  • „Moja 40-letnia przygoda z mostami”
    W tym m. in.:
    – przykłady ciekawych (wartych powielania) realizacji obiektów na czynnych szlakach komunikacyjnych ze szczególnym podkreśleniem rozwiązań umożliwiających jak najkrótsze zamknięcie, ograniczenie, ruchu oraz odbudów po powodziowych,
    – przypomnienie interesujących (zapomnianych) rozwiązań niektórych elementów mostowych,
    – krytyczne uwagi na temat – „co w dzisiejszym mostownictwie nie podoba mi się”,
    referent: Edward Marcinków
    ( 25 października)
  • Stan aktualnie budowanych mostów w Chinach z przykładami najnowszych rozwiązań” – I światowa wyprawa mostowa Oddziału Warszawskiego ZMRP, referent: Andrzej Niemierko (IBDiM)
    (13 czerwca)
  • Montaż II łuku mostu przez Wisłę w Toruniu” – relacja z wycieczki technicznej na budowę, referent: Piotr Rychlewski (IBDiM)
    (13 czerwca)
  • Realizacja tunelu pod linią kolejową metodą nasuwania, referent: Zbigniew Żerański (IBDiM)
    (18 kwietnia)
  • Dlaczego dach Stadionu Narodowego nie zasuwa się w czasie deszczu, referent: Piotr Rychlewski (IBDiM)
    (18 kwietnia)
  • Budowa II linii metra, referent: AGP Metro
    (22 marca)

Rok 2012

  • Nowatorskie rozwiązania w mostownictwie i geoinżynierii, (relacja)
    (13 listopada)
  • Najdłuższa na świecie morska przeprawa drogowa Hong Kong – Zhuhai – Makao przez estuarium Rzeki Perłowej w Chinach, referent: Prof. Andrzej Jarominiak
    (25 października)
  • Problemy realizacyjne II linii metra w Warszawie, referenci: Piotr Rychlewski, Krzysztof Grzegorzewicz (IBDiM)
    (25 października)
  • Droga Ekspresowa S-2, odcinek Konotopa – Puławska wraz z budową łącznika z MPL Okęcie i ul. Marynarską (S-79) w Warszawie, referent: Andrzej Iżbicki
    (19 kwietnia)
  • Droga Ekspresowa S-79 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Marynarska. Droga Ekspresowa S-2 na odcinku węzeł Lotnisko – węzeł Puławska, referent: Andrzej Iżbicki
    (19 kwietnia)
  • Przebudowa Trasy Toruńskiej, referent: Tomasz Musiał
    (19 kwietnia)
  • Realizacja pierwszego w Polsce tunelu wykonanego tarczą TBM pod Wisłą do oczyszczalni Czajka, referenci: Wojciech Słomski, Krzysztof Michalczuk (PRG Metro Sp. z o.o.)
    (15 marca)
  • Realizacji Mostu Rędzińskiego przez rzekę Odrę w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, referent: Maciej Abramski
    (15 marca)
  • Niezwyczajne budowle inżynierskie Warszawy, referent: Andrzej Stańczyk
    (12 stycznia)
  • Zabezpieczenie oraz estetyka obiektów komunikacyjnych, referent: Tomasz Szczepański (MC-Bauchemie)
    (12 stycznia)
  • Pejzaże Wietnamu, Laosu i Kambodży, także mostowe, referent: Andrzej Stańczyk
    (12 stycznia)

Rok 2011

  • Jak szybko i ekonomicznie budować mosty, referent: Edward Marcinków (MOSTMARPAL Sp.z o.o.)
    (18 listopada),
  • Obiekty inżynierskie dla superszybkich kolei – doświadczenia z budów na Taiwanie i w Chinach, referent: Tomasz Pietraszek (CIMA+)
    (24 maja),
  • Rekonstrukcja mostu Jagiełły przez Wisłę w Czerwińsku z okazji 600-lecia bitwy pod Grunwaldem, referent: Barbara Rymsza (IBDiM)
    (3 marca),
  • Stałe mosty przez Wisłę w XVII wieku (Warszawa, Toruń i delta Wisły), referent: Marek Mistewicz (IBDiM)
    (3 marca),
  • Chiny, życie codzienne, referent: Agnieszka Królikowska (IBDiM)
    (27 stycznia),
  • Mosty Chin, referent: Henryk Zobel (PW)
    (27 stycznia)

Rok 2010

  • Wbijane udarowo kotwy gruntowe DUCKBILL, referenci: Tomasz Kosiński, Mirosław Kuc (Geotim Sp. z o.o. )
    (16 grudnia),
  • Stadion Narodowy, referent: Piotr Rychlewski (IBDiM)
    (16 grudnia),
  • Most Północny, referent: Arkadiusz Arciszewski (P.R.I. „POL-AQUA” S.A.)
    (5 listopada),
  • II linia metra , referent: Zenon Mikulec (METRO WARSZAWSKIE Sp. z o.o.)
    (5 listopada)

Rok 2006

  • Mostowe bariery ochronne Ǿrsta, referent: mgr Artur Sadowiec (Orsta Pomerania Sp. z o.o.)
    (23 listopada),
    Firma dostarcza bariery ochronne w różnych odmianach, spełniających wymagania EN 1317-2 dotyczące bezpieczeństwa ruchu przy uderzeniu pojazdu. Przedstawione będą m.in. wyniki testów zderzeniowych przy szybkości 70 km/h zarejestrowane kamerą, a także wymagania norm europejskich.
  • Zagadnienia dostosowania stacji metra dla osób niepełnosprawnych, referent: mgr inż. arch. Radosław Skowroński
    (23 listopada),
    Porównanie rozwiązań warszawskich z amerykańskimi, brytyjskimi i francuskimi.
  • Mosty Rygi i Sankt Petersburga, referent: dr inż. Andrzej Stańczyk (ZMRP Warszawa)
    (12 października)
    , Referent przedstawił wrażenia z  wyprawy do w/w miast z uwzględnieniem polskiego udziału w ich powstaniu (np. widoczny most Ochtieński budowała firma K.Rudzki i Sp.), (galeria zdjęć),
  • System stabilizacji skarp i nasypów TECCO® oraz bariery przeciwodłamkowe w technologii siatek pierścieniowych ROCCO®,referent: mgr inż. Mirosław Mrozik (Fatzer AG, Geobrugg Protection Systems)
    (12 października)
    materiały źródłowe pdf
    Firma dostarcza i instaluje systemy ochronne oparte na siatkach stalowych. System stabilizacji TECCO® jest jedynym w świecie systemem aktywnym, tj. wywierającym nacisk statyczny na zbocze. Natomiast bariery ROCCO® mają zdolność pochłaniania energii uderzenia nawet do 5 000 kJ i odkształcają się bez zniszczenia.
  • Historia warszawskich mostów na Wiśle, referent: dr inż. Andrzej Niemierko (ZMRP Warszawa)
    (31 maja),
  • Stan i strategia utrzymania mostów warszawskich, referent: dr inż. Andrzej Marecki (ZDM Warszawa)
    (25 kwietnia),
  • Systemy odwodnień mostów i przepustów firmy Wavin, referent: mgr inż. Paweł Gulczyński (Wavin Metalplast-Buk)
    (25 kwietnia)
    (materiały źródłowe pdf),
  • Projekt i budowa mostu Milenijnego przez Odrę we Wrocławiu, referent: mgr inż. Piotr Wanecki (BBR Polska)
    (30 marca).
    Ukończony w 2004 r. most na obwodnicy Wrocławia, długości 970 m, z przęsłem środkowym 152 m jest pierwszym w Polsce mostem podwieszonym, którego pomost wykonano całkowicie z betonu sprężonego. Tworzą go dwa dźwigary o przekroju skrzynkowym stałej wysokości 2,5 m. Pomost wykonywano po raz pierwszy w tego rodzaju obiektach metodą wspornikową. Estakady dojazdowe, z których jedna ma przęsło rozpiętości 126 m, mają podobną konstrukcję pomostu, przy czym w przęśle najdłuższym, o parabolicznym kształcie pasa dolnego, wysokość skrzynek na podporach osiąga 6,5 m. Most Milenijny był najdroższą i jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w powojennej historii Wrocławia.

Rok 2005

  • Projektowanie i realizacja mostu przez Dziwnę w Wolinie, referent: mgr inż. Krzysztof Topolewicz (Transprojekt Gdański)
    (3 listopada).
  • Metody wzmacniania podłoża gruntowego stosowane przez firmę Menard Soltraitement, referent: mgr inż. Jakub Saloni (Freyssinet Polska)
    (23 czerwca),
  • Nowoczesne zabezpieczenia przerw dylatacyjnych firmy Mageba (Szwajcaria), referent: dyr. Gianni Moor M.Sc. Civil Engineering/MBA
    (28 kwietnia),Metody wzmacniania podłoża gruntowego stosowane przez POLBUD Pomorze na autostradach A2 i A4, referent prezes mgr inż. Ryszard Imiołek
    (17 lutego),
  • Mosty na trasie wyprawy technicznej do Niemiec i Francji, referent: dr inż. Janusz Rymsza
    (17 lutego)

Rok 2004

  • Nowoczesne materiały i technologie firmy Sika zastosowane przy budowie najdłuższego w świecie tunelu pod górą św. Gotharda w Szwajcarii, referent: inż. Maciej Karpała
    (16 grudnia),
  • Projekty nowych mostów warszawskich przez Wisłę, referenci: mgr inż. Jerzy Bąk (POMOST) – Most na południowej obwodnicy Warszawy i mgr inż. Jerzy Kaczmarek (Biuro Pełnomocnika Prezydenta ds. Budowy Mostu Północnego)
    (28 października),
  • Seminarium Budowa mostu Rion-Antirion przez Cieśninę Koryncką w Grecji, referent:
    Andrzej Berger (Freyssinet Polska)
    (23 czerwca),
  • Zastosowanie konstrukcji podatnych z blach falistych do budowy przejść ekologicznych, referent mgr inż. Leszek Janusz (ViaCon Polska) (27 maja),
  • Przejścia dla zwierząt w ujęciu ekologicznym, referent: mgr inż. Katarzyna Łowicka,
    (27 maja),
  • Inżynierskie konstrukcje rozporowe i kotwione zrealizowane przez firmę MOSTMAR-PAL, referent: mgr inż. Edward Marcinków (22 kwietnia),

Rok 2003

  • Ocena konstrukcji mostowych na podstawie analizy (MES) i badań polowych,referent:
    Andrzej Nowak (University of Michigan Ann Arbor – USA)
    (11 grudnia),
  • Wybrane problemy drgań kładek dla pieszych na podstawie kładki Millennium Bridge w Londynie, referent: Łukasz Topczewski
    (11 grudnia),
  • Roboty fundamentowe budynku mieszkalnego przy ul. Szymczaka (Wola – Rynna Żoliborska), Przedstawiciel firmy AARSLEFF Sp. z o.o. (wykonawca palowania) (15 maja),
  • Budowa estakad Węzła „Czerniakowska”, referent: Piotr Kolasa (WARBUD)
    (15 maja),
  • Projekt nowego mostu przez Wisłę w Puławach, referent: Jerzy Bąk (B.P. Pomost s.c.)
    (10 kwietnia)

Rok 2002

  • Wykonywanie mikropali, gwoździ gruntowych i kotew, referent: Jakub Sierant (Titan Polska w Krakowie)
    (22 października),
  • O budowie tunelu Trasy W-Z, jego stanie obecnym i planowanym remoncie, referenci:
    Lech Wysokiński (Instytut Techniki Budowlanej) i Stanisław Pęski (Metroprojekt)
    (22 października),
  • O mostach w Szczecinie – dawnych i obecnie budowanym przez Regalicę, z uwzględnieniem sposobu montażu  „z wody”, bez przegradzania rzeki rusztowaniami montażowymi, referenci: Andrzej Wysokiński (Urząd Miasta w Szczecinie) i Janusz Gąsior
    (16 maja)

Rok 2001

  • Budowa mostu Zwierzynieckiego w Krakowie, referenci: Sławomir Cebo (KPRM) i Jan Piekarski (BBR Polska)
    (28 listopada),
  • Barety i ściany szczelinowe w fundamencie filara mostu Kotlarskiego w Krakowie, referent: Bogusław Przebinda (Soletanche Polska)
    (12 czerwca),
  • Budowa konstrukcji niosącej mostu w ciągu trasy im. H. Sucharskiego w Gdańsku, referenci: Krzysztof Wąchalski (B.P. Budownictwa Komunalnego w Gdańsku) i Zdzisław Podgórski
    (12 czerwca)

Rok 2000

  • Mosty Skandynawii, referent: Andrzej Jaworski
    (20 grudnia),
  • Zastosowanie konstrukcji cienkościennych przy budowie i modernizacji obiektów mostowych, referent:Leszek JANUSZ
    (20 grudnia),
  • Cięgna prętowe Macalloy w konstrukcjach mostów podwieszonych, referent: Chris Willet
    (25 maja),
  • Projekt mostu Siekierkowskiego, referent: Stefan Filipiuk
    (7 marca),
  • Koncepcja technologii i organizacji robót przy budowie mostu Siekierkowskiego, referent:
    Jerzy Bogaczyk
    (7 marca),
  • Koncepcja funkcjonowania Inżyniera Budowy w FIDIC,< referent: Stanisław Pajchel
    (7 marca)
  • Most Świętokrzyski – polskie osiągnięcie techniczne końca XX w., referenci: Stanisław Pajchel, Jan Piekarski, Marek Łagoda, Czesław Szymankiewicz
    (27 października),
  • Technologia budowy metodą przecisku wielkowymiarowych elementów żelbetowych, referent: Bogumił Janus
    (26 kwietnia),
  • Nowości techniczne stosowane przez firmę Soletanche Polska w budownictwie mostowym”, referent: Mariusz Hoffman
    (5 marca),
  • Nowoczesne metody monitorowania budowy, referent: Andrzej Popielski
    (5 marca),
  • Ernest Malinowski – budowniczy kolei transandyjskiej, referent:Andrzej Niemierko
    (5 marca).