Jan Piekarski urodził się 11 stycznia 1953 roku w Warszawie, mieście z którym jego rodzina jest związana od pokoleń. Maturę w żoliborskim Liceum Ogólnokształcącym Nr 41 im. Joachima Lelewela zdał w roku 1971. W tym samym roku rozpoczął studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Na trzecim roku studiów wybrał specjalność Mosty i Budowle Podziemne, a w roku 1976 obronił pracę magisterską „Projektowanie mostowych zespolonych belek ciągłych z uwzględnieniem wpływu odkształcalności łączników zespolenia” napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Henryka Czudka.

Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę w warszawskiej Dyrekcji Budowy Tras Komunikacyjnych (DBTK) przy opracowywaniu ciekawego, lecz nigdy nie zrealizowanego projektu bezkolizyjnego przedłużenia Trasy Łazienkowskiej od Pomnika Lotnika do Alei Jerozolimskich.

Po odbyciu służby wojskowej (wraz z praktyką w budownictwie wojskowym) rozpoczął pracę w Warszawskim Przedsiębiorstwie Konstrukcji Stalowych i Urządzeń Przemysłowych Mostostal (później przekształconym w Mostostal Warszawa S.A.). Jednym z pierwszych zadań realizowanych w tym przedsiębiorstwie była budowa kilku kładek dla pieszych nad ulicą Czerniakowską w Warszawie. W roku 1978 został członkiem zespołu kierowanego prze mgr inż. Jerzego Bogaczyka, przygotowującego projekt organizacji i technologii montażu mostu Grota-Roweckiego przez Wisłę w Warszawie, a następnie wraz z pierwszymi brygadami Mostostalu rozpoczął pracę na jego budowie.

W latach osiemdziesiątych w ramach działalności eksportowej Mostostalu pracował w RFN i Berlinie Zachodnim, przede wszystkim na budowach wielkich elektrowni, w roku 1985 kierował także robotami montażowymi przy budowie łukowego mostu kolejowego w pobliżu Lubeki. Pracę w Niemczech zakończył w roku 1987, a od roku 1989 jako Pełnomocnik Zarządu Mostostal Warszawa S.A. kierował pracami przedstawicielstwa tej firmy w Szwajcarii  budując obiekty przemysłowe i ochrony środowiska.

Po powrocie do kraju w roku 1993 rozpoczął organizowanie polskiego oddziału szwajcarskiej firmy inżynieryjnej BBR, a po rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością BBR Polska, objął funkcje jej Dyrektora i Prezesa Zarządu, którą sprawuje do dzisiaj. Pod jego kierownictwem firma brała udział w realizacji wielu znaczących obiektów mostowych w Polsce, cechujących się innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi i nowoczesnymi technologiami budowy wdrażanymi we współpracy z wiodącymi polskimi przedsiębiorstwami. Spośród 10 obiektów mostowych odznaczonych przez ZMRP tytułem

„Dzieło mostowe roku” (przedstawionych w albumie pod tym tytułem wydanym w roku 2003) aż  7 zbudowano ze znaczącym udziałem BBR. Dwukrotnie (za mosty Świętokrzyski i Zwierzyniecki) ZMRP przyznał BBR w uznaniu wkładu pracy Dyplom Honorowy.

Za ważne osiągnięcia kierowanej przez niego firmy można uznać między innymi upowszechnienie metody wzmacniania mostów zewnętrznymi kablami sprężającymi (pierwsza realizacja w Jaworzu – most przez Wisłok), metody nasuwania podłużnego zarówno mostów betonowych (mosty w Świnnej Porębie i Chabówce) jak też stalowych (mosty w Wyszogrodzie, Świętokrzyski i Siekierkowski w Warszawie i wiele innych), pełne wdrożenie technologii betonowania nawisowego segmentów ( mosty przez Odrę w Opolu i Krzyżanowicach i rekordowej długości przęsło mostu Zwierzynieckiego przez Wisłę w Krakowie) czy też technologii olinowania dużych mostów podwieszonych – Świętokrzyskiego i Siekierkowskiego w Warszawie.

Najnowszym osiągnięciem jest wybudowany w formule DB (Design&Build – „zaprojektuj i zbuduj”) Most Milenijny przez Odrę we Wrocławiu, gdzie firma BBR Polska była odpowiedzialna za kompletny projekt obiektu i technologię jego budowy oraz dostawę i montaż lin podwieszających, kabli sprężających, łożysk i urządzeń dylatacyjnych.

Poza organizowaniem i kierowaniem pracami BBR Polska w zakresie projektowania, wdrażania nowych technologii i wykonywania specjalistycznych prac inżynierskich na budowach, Jan Piekarski prowadzi działalność promująca nowoczesną inżynierię w środowisku inwestorów, projektantów i wykonawców, a także przyszłych inżynierów prowadząc gościnnie zajęcia ze studentami wielu Politechnik w kraju.

Opublikował ponad 20 artykułów w pismach  branżowych , w szczególności w  „Inżynierii i Budownictwie”, jest też autorem lub współautorem szeregu referatów wygłoszonych na konferencjach naukowo – technicznych.

Jest członkiem ZMRP (numer karty członkowskiej WA094) oraz polskiej grupy fib (fédération internationale du béton). Od niedawna reprezentuje Polskę w komisji roboczej C-9 fib „Reinforcing and prestressing materials and systems” – Materiały i systemy do zbrojenia i sprężania.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka Prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close