Jak co roku Oddział Warszawski ZMRP organizuje Wyprawę Mostową połączoną nie tylko z wizytowaniem słynnych lub ciekawych obiektów mostowych, ale i zabytków architektury oraz cywilizacji. Zwiedziliśmy już prawie całą Europę. Ostatnimi laty byliśmy w Hiszpanii (2008), W. Brytanii i Irlandii (2009), na południu Francji (2010) w d.krajach Habsburgów – Czechach, Austrii, Węgier i Słowacji (2011), a teraz wybieramy się do „niebieskookich szejków” na północy Europy – do Norwegii. Zwiedzimy też kawałek Szwecji i Danii. Szczegółowy program Wyprawy w załączeniu. Podczas tegorocznej Wyprawy największymi atrakcjami będą: przepłynięcie najsłynniejszymi fiordami, Sognefjordem – najdłuższym, Geirangerem – z licznymi wodospadami i Naerofjordem – najwęższym, wizyta na lodowcu, przejazd licznymi serpentynami górską Drogą Trolli, podróż ekscytującymi starymi trasami kolejowymi do Myrdal i Trengereid, przejazd słynną w świecie Drogą Atlantycką łącząca dziesiątki wysepek, wizyty w muzeach Oslo (statki Wikingów, polarniczy Fram, tratwa Kontiki), XIV-wieczna katedra W Trondheim – pierwszej stolicy Norwegii. Zwiedzimy też skocznie narciarskie w Holmenkollen i Lillehammer. Ponadto Bergen, Stavanger, Kopenhaga, Malmø, Lund. Ze względu na rozwinięta linię brzegową i tysiące wysp Norwegia jest niezwykle bogata w obiekty mostowe. Kiedyś połączenia zapewniały promy, dziś są one coraz częściej zastępowane mostami, głównie wiszącymi lub podwieszonymi. Niezwykłą atrakcję stanowią największe w świecie mosty pływające, niektóre jak Nordhordland połączone bezpośrednio z mostem podwieszonym. Sławę i nagrody światowe zdobyły kładki dla pieszych koło Oslo: drewniana nad autostradą – wzorowana na projekcie Leonarda da Vinci oraz ta nad fiordem o kształcie litery Y w planie – podwieszona do pylonu. Przejedziemy też po słynnych mostach nad Małym i Wielkim Bełtem (Dania) oraz nad Øresund (między Kopenhagą a Malmø). Trzon Wypraw stanowią doświadczeni eksploratorzy, którzy z reguły ich nie opuszczają. Jesteśmy jednak otwarci na nowych uczestników. Kto raz pojechał z nami, tego co roku ciągnie na kolejną Wyprawę. Nie ograniczamy się przy tym tylko do członków ZMRP. Mile będą witane ich rodziny lub zaprzyjaźnione z nimi osoby. Serdecznie zapraszamy do nadsyłania zgłoszeńna adresy e-mailowe: aniemierko@ibdim.edu.pl (ew.domowy ajniem@gmail.com) lub w.bielski@warbud.pl. Dodatkowych informacji telefonicznie udzielą: Andrzej Niemierko – 608 20 44 33 lub Włodzimierz Bielski – 606 490 889. Ze względów organizacyjnych prosimy to uczynić możliwie jak najszybciej. Z koleżeńskim pozdrowieniem Andrzej Niemierko Włodzimierz Bielski P.S. W załączeniu szczegółowy program i warunki Wyprawy. Organizacją zajmuje się podobnie jak w ub. roku sprawdzone biuro ANITOUR Franciszka Brodzkiego. AN.

BIURO TURYSTYCZNE “ANITOUR” Czechowice – Dziedzice, ul. Michałowicza 7/5 Tel/fax: 322155225; e-mail:biuro@anitour.plXIV

WYPRAWA MOSTOWA OW ZMRP

19.06.12 (wtorek)

Przejazd autokarem trasą: Warszawa – Gdańsk – Gdynia; Godz.: 2100 – wypłynięcie promem z Gdyni do Karlskrony w Szwecji. Obiadokolacja i nocleg na promie.

20.06.12 (środa)

Godz.: 7.30 – dobicie do portu w Karlskronie; śniadanie na promie; przejazd trasą: GÖTEBORG – panoramiczne zwiedzanie miasta autokarem – hala Scandinavium, stadion Ulevi, opera, przejazd przez centrum na plac przed teatrem (fontanna Neptuna), most TJŐRN(odbudowany jako wiszący w 1981 r.; poprzedni z 1960 r., łukowy z jazdą górą, runął po kolizji frachtowca z podporą),SVINESUND – stary most łukowy żelbetowy (1946 r.) i nowy jednołukowy most żelbetowy z jazdą pośrednią (2005 r.) nad Iddefjordem na granicy Szwecji i Norwegii, uważany za najpiękniejszy most łukowy w świecie; SARPSBORG – most Sandesund nad rzeką Glommą, najdłuższą w Norwegii (ok.600 km), ÅS – kładka drewniana nad autostradą E18 wzorowana na oryginalnej koncepcji Leonarda da Vinci, sporządzonej dla mostu nad Złotym Rogiem w Stambule, DRAMMEN – najdłuższy, prawie 2 km, most belkowy w Norwegii z interesującym poszerzeniem do 4 pasów i wymianą podpór oraz wielokrotnie nagradzana podwieszona do jednego pylonu kładka dla pieszych „Ypsilon”, w planie w kształcie igreka (2008 r.); OSLO – obiadokolacja, nocleg.

21.06.12 (czwartek)

Śniadanie. Zwiedzanie stolicy Norwegii – OSLO: skocznia Holmenkollen, spacer po centrum miasta – Pałac Królewski, ratusz, uniwersytet, Park Frognera z galerią rzeźb Gustawa Vigelanda, łańcuchowy most wiszący Åmodt z 1852 r., muzea: statków Wikingów, statku polarniczego Fram, tratwy Kon Tiki; przejazd do HAMAR; obiadokolacja, nocleg.

22.06.12 (piątek)

Śniadanie. Przejazd trasą: most (1985 r.) przez największe i najgłębsze (468 m) norweskie jezioro MJØSA, LILLEHAMMER – zwiedzanie olimpijskiej skoczni narciarskiej, wyjazd autokarem na szczyt skoczni i spacer wzdłuż rozbiegu i zeskoku; zwiedzanie największego skansenu Norwegii gdzie będzie można zapoznać się z surowymi warunkami życia na wsi norweskiej przed kilkudziesięciu laty; przejazd „Drogą Królewską” przez wąską dolinę Gudbrandsdal, OPPDAL; obiadokolacja, nocleg.

23.06.12 (sobota)

Śniadanie. Przejazd trasą: z OPPDAL do TRONDHEIM – zwiedzanie pełnego uroku miasta uniwersyteckiego, pierwszej stolicy Norwegii, m.in.: Nidaros – XIV-wieczna katedra koronacyjna królów norweskich zbudowana na miejscu pochówku św. Olafa patrona kraju, spacer po starym mieście z największym drewnianym domem w Norwegii i po nabrzeżu z tradycyjną zabudową, zwodzony drewniany most z 1681 r. i inne mosty, winda rowerowa; przejazd do KRYSTIANSUND, a po drodze: przeprawa promowa: Halsa – Kanestraum, most BERSØYSUND – pontonowy nad 320 m głębokości fiordem oraz most wiszący GJEMNESSUND wraz z tunelem FREIFJORD zbudowane w ramach programu „KRIFAST” (1988-1992); dwa mosty OMSUND – stary (1940 r.) w postaci łuku kratowego z jazdą pośrednią i nowszy (1981 r.) betonowy zakrzywiony w planie; obiadokolacja, nocleg.

24.06.12 (niedziela)

Śniadanie. Przejazd jednym z najgłębszych tuneli podmorskich Europy – TUNELEM ATLANTYCKIM, a dalej DROGĄ ATLANTYCKĄ – jedną z najładniejszych dróg widokowych poprowadzoną wzdłuż fiordowo – szkierowego wybrzeża Atlantyku; największy z 8 mostów na tej drodze STORSEISUNDET- most donikąd ze względu na zakrzywienie w planie i pionie z dużym spadkiem; podmorski tunel FANNEFJORD, pięknie wyniesiony betonowy most belkowy BOLSØY (1991 r.); „DROGA TROLLI” i „DROGA ORŁÓW” – najbardziej atrakcyjne widokowo górskie drogi Norwegii, poprowadzone licznymi zakosami po półkach skalnych, ze wspaniałymi widokami na fiordy, surowe szczyty górskie i wodospady, w tym jeden z najpiękniejszych wodospadów norweskich „Schody Trolli”; wyjazd autokarem na szczyt widokowy DALSNIBBA, w czasie którego w ciągu kilkudziesięciu minut pokonujemy różnicę 1400 metrów wysokości wyjeżdżając ponad granicę wiecznego śniegu; przejazd starą drogą fieldową do STRYN; obiadokolacja, nocleg.

25.06.12 (poniedziałek)

Śniadanie. Przejazd trasą: HELLESYLT – przepłynięcie fiordu GEIRANGER słynącego ze wspaniałych wodospadów wpadających do niego z pionowych ścian, w tym najbardziej znany, owiany legendami wodospad „Siedmiu Sióstr”, przypłynięcie do GEIRANGER;przejazd trasą: Stryn, BRIGSDAL – jeden z 24 jęzorów lodowych największego w Europie lodowca górskiego, pokrywającego powierzchnię ok. 477 km2 – piesza wycieczka do czoła lodowca; SOGNDAL; obiadokolacja, nocleg. 26.06.12 (wtorek)Śniadanie. Przepłynięcie częścią Sognefjord – najdłuższego fiordu Norwegii z KAUPANGER 930 do GUDVANGEN 1140; ostatni odcinek rejsu to NÆRØFJORD (najwęższy fiord Norwegii); przejazd do FLAM; godz.: 1335 wyjazd jedną z najbardziej stromych kolejek górskich na świecie do Myrdal (na odległości 20 km pokonuje różnicę poziomów 864 m), po drodze 20 tuneli i postój przy groźnym wodospadzie Kjofossen; o godz.: 1450 przejazd fragmentem uchodzącej w międzynarodowych rankingach, za najbardziej ekscytującą i najpiękniejszą trasę kolejową na świecie, do Trengereid; dalsza jazda autobusem do Bergen; po drodze mosty: OSTERØY – wiszący (1997 r.), NORDHORDLAND (1994 r.) – w części podwieszony do jednego pylonu, w części pływający, największy tego typu w świecie, HAGELSUND – wiszący (1982 r.), ALVERSUND – wiszący (1958 r.), najstarszy płatny most w Norwegii, ASKØY – największy norweski most wiszący (1992 r. – przęsło 850 m), SOTRA – wiszący (1971 r., wówczas największy w Norwegii – przęsło 468 m), TOFTERØY – tańczący most wiszący; przejazd do STEINSLAND; obiadokolacja, nocleg.

27.06.12 (środa)

Śniadanie. Przejazd trasą: BERGEN nazywane „stolicą norweskich fiordów” – spacer po mieście: stare nabrzeże portowe z drewnianymi składami, wpisane na listę UNESCO, opera, targ rybny, akwarium przez którego zbiorniki przetaczają się codziennie 3 miliony litrów wody; PUDDEFJORD – betonowe mosty łukowe, stary (1956 r.) i nowy (1999 r.), z przęsłami 150 m rozpiętości;po drodze do Stavanger mosty wiszące z pomostem ortotropowym: STORDA i BØMLA, wchodzące w skład Triangle Link łączącego 3 wyspy, 8 kilometrowy tunel BØMLAFJORD – najgłębszy tunel w Europie, STAVANGER – 4-te co do wielkości miasto Norwegii, stolica norweskiego przemysłu naftowego, spacer po starówce, katedra, most MIEJSKI – podwieszony; mosty VARODD stary wiszący (1956 r.) i obok nowy z betonu sprężonego z 260 m przęsłem, KRISTIANSAND; obiadokolacja, nocleg.

28.06.12 (czwartek)

Śniadanie. Godz.: 800 wypłynięcie promem z Kristiansand i przypłynięcie o godz.:1115 do HIRTSHALS w Danii; przejazd przez mosty: na Małym Bełcie (1965-1970) – 1,7 km
długości i Wielkim Bełcie (1991-1998) – na 18 km długości trasie są 2 mosty (m.in. wiszący rozpiętości 1624 m) przedzielone podmorskim tunelem; KOPENHAGA; obiadokolacja, nocleg.

29.06.12 (piątek)

Śniadanie. Zwiedzanie KOPENHAGI – m.in.: pomnik Syrenki, fontanna Gefion, Amalienborg, kościół „marmurowy”, pałac Rosenborg, Ratusz, ulica Stroget i inne; przejazd 16 km trasą mostowo-tunelową przez Øresund od 2000 r. łączącą Danię ze Szwecją, MALMÖ – przejazd koło „Turning Torso” najwyższego budynku Szwecji (190 m wysokości i 54 kondygnacje) – dzieła Santiago Calatravy; LUND- zwiedzenie romańskiej katedry koronacyjnej królów… duńskich, KARLSKRONA – zaokrętowanie na prom i o godz.: 1930 wypłynięcie do Gdyni.

30.06.12 (sobota)

Śniadanie na promie, przypłynięcie do Gdyni o godz.: 730 i przejazd do Warszawy. * * * Cena wyprawy: 5.400 PLN W cenie: -bilety promowe na trasie: Gdynia – Karlskrona – Gdynia w kabinach 4 osobowych wewnętrznych z węzłem sanitarnym i na trasie Kristiansand – Hirtshals oraz promy w Norwegii w ciągu dróg; -11 noclegów: 9 w hotelach w pokojach dwuosobowych z węzłem sanitarnym, na promie przez Bałtyk w wewnętrznych kabinach 4 osobowych z węzłem sanitarnym; -wyżywienie wg programu: 11 śniadań i 11 obiadokolacji; pierwszy posiłek – obiadokolacja w dniu 19.06, ostatni – śniadanie w dniu 30.06.; -opieka pilota na całej trasie; -ubezpieczenie od kosztów leczenia zagranicą i następstw nieszczęśliwych wypadków; -podatek VAT; Dodatkowo płatne wstępy i inne atrakcje wymienione kursywą w programie. Koszt łączny tych dodatkowych (fakultatywnych) płatności ok. NOK – 1.400; SEK – 10; DDK – 60. Składają się na nie: Muzeum statku Fram 60 NOKMuzeum tratwy Kon Tiki50 NOKMuzeum Statków Wikingów35 NOKSkansen90 NOKKatedra w Trondheim60 NOKprom po Geiranger Fjordzie172 NOKprom Kaupanger –Gudvangen291 NOKwyjazd na szczyt Dalsnibba25 NOK Akwarium w Bergen150 NOKkolej Flam –Myrdal237 NOKkolej Myrdal -Trengereid220 NOKLund katedra10 SEKPałac Rosenborg w Kopenhadze60 DDKKursy walut: 1 NOK = 0,55 PLN, 1 SEK = 0,47 PLN, 1 DKK = 0,56 PLN